Modul in care sunt spuse povestile se schimba si in functie de varsta copiilor carora le sunt directionate. Desi lectura lor de la o varsta foarte frageda ofera mai multe beneficii pentru copii, pana in jur de doi ani ei inca nu inteleg sensul povestilor, asa ca important este sa le citesti pentru a le crea obiceiul naratiunii.
Conform estimarii varstei Elenei Fortun, o autoare clasica a literaturii spaniole pentru copii si tineret, pentru copiii intre doi si patru ani cele mai potrivite povesti sunt cele care includ putine personaje, cu intrigi foarte simple, adesea cu scene pe care le repeta si fraze rimate. Onomatopeele si alte sunete fara sens literal sunt si ele atractive pentru copii, intr-o perioada in care acestia dobandesc un limbaj adecvat.
La patru sau cinci ani , imaginatia este stapana: intrigile raman mereu simple, dar adauga o anumita complexitate, mai ales bazate pe fapte minunate, precum transformari, exagerari, animale sau obiecte personificate etc. Povestile traditionale – Cenusareasa, Thumbelina, Pinocchio, Hansel si Gretel si multi altii – se bucura mai mult ca niciodata la aceste varste.
In perioada cuprinsa intre cinci si sapte ani, idealul este sa introduci povesti cu ceva invatatura sau mesaj, desi este mai bine sa eviti moralele excesiv de directe, care pot face copilul sa se simta putin inselat si, in consecinta, sa se plictiseasca sau sa se incurce. .frustrant Asa cum copiilor mici le place repetarea, pentru ca „le da siguranta”, copiilor mai mari, de la varsta de 7 ani , le plac povestile care spun aventuri sau trateaza subiecte care ii preocupa, avand in rol principal copii sau fete cu care se identifica.
In orice caz, explica Cecilia Silva, „a spune povesti este o chestiune de a asculta”, adica a fi atent la interesele copiilor . „Aceeasi poveste – adauga povestitorul – poate fi potrivita pentru diferite varste, in functie de modul in care este spusa”. Prin urmare, fundamentalul este sa-i insoti pe cei mici in gusturile lor si sa incerci mereu sa adaptezi povestile la asteptarile lor.
Sfaturi pentru a spune povesti copiilor
Specialistii enumera cateva recomandari esentiale de care ar trebui sa se tina cont atunci cand le povestesc copiilor.
- In primul rand, trebuie sa te asiguri ca o faci la momentul potrivit . In realitate, aproape intotdeauna poti spune o poveste, dar daca anticipezi ca nu va fi suficient timp si povestea va trebui intrerupta inainte de final, poate fi mai bine sa o lasi pentru mai tarziu. A-l face chiar inainte de a merge la culcare, pe langa faptul ca este un clasic, ofera mai multe avantaje: este un moment de intimitate completa cu copilul, intreruperile sunt putin probabile, iar in acest fel se forjeaza o rutina care ofera copilului liniste sufleteasca, il relaxeaza si, prin urmare, promoveaza un somn bun.
- Ceva similar se intampla cu locul: poti spune o poveste aproape oriunde, dar ar trebui sa incerci sa o faci intr- un loc linistit , fara prea mult zgomot sau distrageri exterioare, cum ar fi alte persoane care se misca, televizor, telefoane mobile sau alte dispozitive electronice si , In general, orice element care poate „fura” atentia copilului.
- Dincolo de imprejurarile in care trebuie spusa povestea, elocutia folosita, adica modul de a vorbi, este esentiala. Cuvintele trebuie pronuntate clar si cu o voce placuta, evitand dictia monotona care provoaca plictiseala.
- O alta cheie consta in folosirea unor cuvinte simple pe care copiii le pot intelege fara probleme. Daca este necesar sa folosim un termen mai complex sau unul pe care copilul nu-l cunoaste, este important sa-l explici intr-un mod simplu dar fara a lasa indoieli. Prin urmare, este esential ca persoana care spune povestea sa fie clara in prealabil cu privire la semnificatia tuturor cuvintelor din text si, daca nu cunoaste niciunul, sa o caute in dictionar.
- Bineinteles, exprimarea dramatica este esentiala: schimbarea ritmului povestii, modularea vocii, efectuarea de gesturi cu fata si restul corpului, inclusiv onomatopee, fluiere, cantece si sunete realizate cu alte elemente (bete, clopotei etc. ).
- Si este, de asemenea, foarte bine sa-i oferi copilului participare , prin intrebari la care trebuie sa raspunda sau cantece pe care le poate canta.
- In general, este vorba despre a deveni un fel de actrita. Si pentru a face montarea si mai spectaculoasa, puteti folosi papusi, marionete, instrumente muzicale, costume, postere si orice alta resursa creativa disponibila.